Гориво - (лъжат ли ни със) зареждано количество, качество и цена в България

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
aleandro
Мнения: 55
Регистриран на: 26 Яну 2009 18:12
Местоположение: София

Цени на горива

Мнение от aleandro » 25 Мар 2018 22:10

stoyanov.bs написа:
aleandro написа: До колкото ми е известно, един от параметрите, определящ качеството на суровия петрол е наличието на сяра в него. Уралският петрол е с доста високо съдържание и последните години продължава да се покачва, тъй като качествения руски петрол заминава за Китай. Това самите руснаци си признават https://www.platts.com/latest-news/oil/ ... y-26843944
Като най-качествен петрол мисля, че се водеше този от Персийския залив и Северно море (Брент).
Колега, да кажем по-образно така:качеството на изходните продукти не е функция от характеристиката на нефта.Вида на нефта влияе на рандемана на целевите продукти, както и на операционните разходи за достигане на нужното качество.При по-тежки нефтове е необходима и по-дълбока преработка(допълнителни производства), докато при по-леки такива това може да се постигне и с по-малко мощности, съответно разходи.
Това е ясно. Въпросът е дали контрола върху качеството на крайния продукт е на ниво. Нямам конкретна информация и не знам дали всяка излязла цистерна отговаря на стандарите, поради което не желая да правя внушения относно качеството на горивата от рафинерията в Бургас. Но по скромните ми наблюдения от други сектори, най-вече финансов и производствен, където също има контрол от държавни органи ... еми случва се този контрол понякога да е проформа. За съжаление, една част от държавните надзорни органи, в последните години се превърна в инструмент за оказване на натиск и репресии. Корупционния елемент въобще не го отчитам - корупция има по цял свят.
Toyota Corolla 1.8 HSD 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Цени на горива

Мнение от slowtraveler » 25 Мар 2018 22:19

Моите наблюдения са от независими (не държавни) лаборатории... И обикновено - чуждестранни...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

Цени на горива

Мнение от krasengn » 25 Мар 2018 23:43

Може да си направим анкета: "Големите вериги бензиностанции у нас продават качествени горива като в Европа?"
Отговори: 1. Да 2. Не 3. Само Дизела 4. Само бензина
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Цени на горива

Мнение от slowtraveler » 25 Мар 2018 23:48

С една дума всеки да сподели субективното си мнение, при условие, че доста от хората просто няма как да сравнят с един и същ автомобил зарежданията из Европа (знаеш, че и България е в Европа :) ) и в България?
Още повече пък да са го правили и с бензин и с дизел.... Моят опит с бензин включва само Гърция... С дизела - Словакия, Полша, Естония, Финландия, Русия, Норвегия, Швеция, Германия, Чехия, Унгария... Никъде не съм забелязал отклонения в разход или количества... Да, в България ми е най-дълга статистиката :)
Но все пак бледнее пред сертификатите - субективното впечатление не е анализ...
Така, че не виждам смисъл...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

aleandro
Мнения: 55
Регистриран на: 26 Яну 2009 18:12
Местоположение: София

Цени на горива

Мнение от aleandro » 26 Мар 2018 00:05

slowtraveler написа: Като се съмняваш - даваш на лаборатория да го анализира... Без реални доказателства не е коректно да се правят хвърчащи твърдения...
По какво съдя, че е горивата са нормални - няколко анализа при катастрофи на леки самолети, на бензин 95, зареждан от бензиностанции.
Неколкократни анализи на корабно дизелово гориво ....
И при двата типа не са установени нарушения на стандартите...
Между другото - може и да ви е чудно, но сега например ЕУ стандарта на дизела е занижен спрямо БДС на времето :)
Незнам за колко на брой анализа говориш колега (позволявам си на ТИ :) )
Но това е официалната статистика на ДАМТН за 2017г.:
http://www.damtn.government.bg/index.ph ... 16&lang=bg
От 1 274 взети проби, са констатирани 85 отклонения (6.67%). Смело твърдя, че ако се направят 1 000 проби само в бензиностанции в малки населени места, които не са част от големите вериги, то процента ще е по-висок. Отделно тези 6.67% са официални данни. Да приемем хипотетично, че преди вземането на някоя от тези 1 274 проби, е имало сигнал и горивото е било подменено. Има една приказка: „Ако нещо изглежда като патица, плува като патица, квака като патица, то най-вероятно е патица.“ Перефразирайки го: „Ако се знае, че преди извършването на проверки от НАП, от ХЕИ, от МВР и др., изтича информация към част от проверяваните, то най-вероятно и при проверки от други държавни институции изтича неправомерно информация.“ Но дори да се абстрахираме от последното – пак остават едни 6.67% измерени отклонения.
Темата е дълга и обширна. Личното ми мнение е, че заниженият контрол увеличавава шанса некачествен продукт да достигне до крайния потребител. Което, всъщност и колегата krasengn искаше да каже.
Toyota Corolla 1.8 HSD 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Цени на горива

Мнение от slowtraveler » 26 Мар 2018 00:19

Сравни ги с останалите европейци... Например: https://www.eea.europa.eu/publications/ ... -in-the-eu
Лошото е, че ДАМТН не обявява точни параметри - къде, кой и какво не е спазил...
Например тези отклонения от биогоривата какво представляват? Дали не е по-нисък от задължителния процент?
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Airfan
Мнения: 1452
Регистриран на: 28 Сеп 2013 01:31
Местоположение: Пловдив
Автомобил: 2013 Avensis T27 1.8 Vmatic
Обратна връзка:

Цени на горива

Мнение от Airfan » 26 Мар 2018 02:25

Обичам такива теми. Едни ще обясняват как на вкус по им харесва вносната нафта, други ще твърдят, че нашата се маже по-добре на филията за циганска баница...
Изображение Изображение

memorex

Цени на горива

Мнение от memorex » 26 Мар 2018 07:49

"На въпрос кое гориво може да съдържа толкова сяра в него от ДАМТН са заявили, че това е или корабно гориво, или пристигнало от трети страни, извън Европейския съюз. Такива горива се внасят в България, но те се преработват допълнително в рафинериите, за да могат да се очистят от сярата. Явно някой бързайки е пропуснал да направи това, както е пропуснала и електронната система БАЦИС да контролира тези горива."
Цитат от статия

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Цени на горива

Мнение от slowtraveler » 26 Мар 2018 08:50

Не винаги е задължително това да е умишлено действие. Има правила за превоз на товари...
Обикновено градацията е нафта>бензин>олио :) Т.е. ако в цистерната е имало нафта - можеш да сложиш бензин. Ако е имало бензин - олио :)
Сярата е проблем само при нафтата - там има ограничения...
ОБАЧЕ:
1. има определени твърдения, че нискосернистите горива износват повече горивната апаратура :)
2. корабната нафта в момента също е нискосерниста.
3. преди години познати караха на корабна нафта едно БМВ... Зима, лете - навъртяха много километри - все безпроблемно :) Проблемът възниква ако се ползва по-тежко корабно гориво.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

memorex

Цени на горива

Мнение от memorex » 26 Мар 2018 08:51

m.fakti.bg/bulgaria/293117-udarno-vkarvat-tankeri-s-goriva-predi-nov-zakon
Ако това от горната статия е истина ,интересно как се гарантира качеството.
Имайте предвид че при такива горива допълнителния анализ е задължителен както и преработка при" нужда"
П.П.
Изискванията за използване на нискосерен дизел по корабите засега не важат за цял свят.Като факт за ЕС важат но дали танкерите зареждат от ЕС⁉

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Цени на горива

Мнение от slowtraveler » 26 Мар 2018 09:25

Горната статия показва пълно непознаване на материята и търсене на сензация от страна на журналист - лаик...
Не смятам, че трябва въобще да се коментира... Коментарът звучи все едно отиваш да ти претеглят автомобила, и ти казват, че е нелегален, защото на гумите пише, че всяка носи по 1т, а в документите на автомобила пише максимално допустима маса 2.5 тона :) Пълна глупост. Журналиста дори не е черпил информация от източника (митница), а от общите параметри на кораба, но явно не знае какво означават параметри като Gross Tonnage: 5123; Deadweight: 7509 t... Които са заводски параметри, и някои от тях нямат никакво касателство с маса :)

П.С. Не споря, че може да се продава и не нискосернисто гориво... Може... Но не и в България - тук се продава нискосернисто (и се потвърждава със сертификати)... А на север си задължен да ползваш само нискосернисто - ако си заредил друго - дръж си го в танковете, но зареждаш и нискосернисто и караш само с него...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

stoyanov.bs
Мнения: 59
Регистриран на: 26 Апр 2014 19:55
Местоположение: Бургас

Цени на горива

Мнение от stoyanov.bs » 26 Мар 2018 09:53

slowtraveler написа: Сярата е проблем само при нафтата - там има ограничения...
И при бензина има същите ограничения. Нормата за съдържание на сяра в бензина и дизела за ЕС е еднаква - 10ppm.
slowtraveler написа: 1. има определени твърдения, че нискосернистите горива износват повече горивната апаратура :)
Корозионните процеси в следствие повишеното съдържание на сяра в горивото определено вредят на горивната система на двигателя. Смазващите свойства на серните съединения са пренебрежимо малки на фона на вредите които нанася на оборудването. Освен всичко за смазващите свойства на горивата си има изискване в стандарта (EN 590) което трябва да е покрито.
slowtraveler написа: 2. корабната нафта в момента също е нискосерниста.
Нормата за съдържание на сяра в корабното гориво е 1000 пъти по-висока от тази на дизела и бензина(1,0%).
Има вероятност да се приеме намаляне на съдържанието на сяра до 0,5%.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Цени на горива

Мнение от slowtraveler » 26 Мар 2018 10:11

Не си прав - ограничението отдавна е 0.1% за нискосернистия корабен дизел ( и навсякъде се притесняват от намалените смазочни свойство особено за зъбни помпи и инжектори) ... Да, за тракторите е по-високо ограничението :)
Но технически погледнато сярата не е проблем.. По-важно е да не е значително 'по-тежко' горивото...
И да - ако се смеси - не биха излезли коректни резултати - горивото е негодно според сегашните БГ и EU правила за употреба в автомобилите... Заради екологията..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Цени на горива

Мнение от BOz » 26 Мар 2018 10:13

Kiki написа: В края на краищата при потребителя достига некачествена стоката и това е важното.
Да. Но от гледна точка на горива това е изключително рядко. И обикновено става с ясното съзнание на управителите на дадената бензиностанция. Но това не може да го видиш във верига с име, което си чувал. И не си мисли, че филтъра може да филтрира парафин, както си го написал. Парафина няма нищо общо със запушването на дюзи и всякакви от този род.
Airfan написа: Обичам такива теми. Едни ще обясняват как на вкус по им харесва вносната нафта, други ще твърдят, че нашата се маже по-добре на филията за циганска баница...
Даа. Ако си спомняш преди години в един друг форум, точно за да опровергая отново масовия фолклор, че разбираш ли нас всеки има за цел да ни прецака и горивото ни е най-долния боклук, с който си запушваме филтрите, дюзите и т.н., то карах нарочно с един горивен филтър двойно километри спрямо сервизния интервал за смяната му, само да покажа след това в какво състояние е. И снимките, които пуснах след 40к км. с филтъра след разрязването му не показаха нищо. Ама нали, като някой си е наумил, че ни прецакват, дори и със снимки от този тестов период не може да им покажеш истината. Именно защото те (тези потребители) харесват и усещат веднага качественото гориво като сипят извън България и как разхода веднага им падал с по 1-2л/100км автоматично, а колата "хвръкнала" направо.. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
iovkito
Мнения: 2831
Регистриран на: 24 Авг 2008 22:05
Местоположение: Добрич
Благодарил/а: 9 пъти
Получена  благодарност: 56 пъти

Цени на горива

Мнение от iovkito » 26 Мар 2018 10:30

Какво ви е мнението за процентите био гориво, което се слага в дизела? Дали има по-добри смазочни качества в сравнение с дизела без биокомпотент?
Toyota Avensis T25 2.0 D4D 2007
Toyota RAV4 XA40 2.2 D4D 2014

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 65 госта