Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Hursa
Мнения: 4920
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от Hursa » 22 Авг 2016 20:54

Прав сте, но пък и въжето не е "парче от клапан" за да създаде такова точково и "неравномерно" натоварване smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
max-2
Мнения: 1788
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 18 пъти
Получена  благодарност: 44 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от max-2 » 22 Авг 2016 21:51

Между двата болта трябва да се сложи ключ, с който да се отвие болта на коляновия вал. Затова се прави или се ползва готов инструмент. Не съм сигурен дали има резба в двете дупки. Използвах доста плътни болтове, само частта без резба.
Това с маслото или въжето е за по-тежки двигатели. Не знам колко ще издържи биела на олекотен бензинов мотор като 4афе, понякога болта е толкова запекъл, че спокойно може да се получи усложнение при отвиването.
Carina E 4AFE LB 1992

Hursa
Мнения: 4920
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от Hursa » 22 Авг 2016 22:35

Мисля, че съм виждал такъв инструмент, с два „щифта”, не за „законтряне” на колянов вал, но с подобно предназначение – едва ли има резба в тези отвори.
Но биелата ще издържи (мисля), носи натоварването по оста (на компресиране, смачкване – сечението и е такова да се огъва трудно поне в плоскостта в която работи), може да понесе много голямо натоварване (значително по голямо от което ще понесе ключа с който ще се развива - предполагам), особено такова почти статично.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

memorex

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от memorex » 22 Авг 2016 23:12

Hursa написа: Мисля, че съм виждал такъв инструмент, с два „щифта”, не за „законтряне” на колянов вал, но с подобно предназначение – едва ли има резба в тези отвори.
Но биелата ще издържи (мисля), носи натоварването по оста (на компресиране, смачкване – сечението и е такова да се огъва трудно поне в плоскостта в която работи), може да понесе много голямо натоварване (значително по голямо от което ще понесе ключа с който ще се развива - предполагам), особено такова почти статично.
Колега и да няма резба все същата работа е , а относно биелата си прав ама това дето държи лагера не е чак толкова здраво а пък и самия лагер.
Инструмента с двата щифта не става в случая ако не е специално за тази задача

Аватар
nikdel
Мнения: 129
Регистриран на: 11 Юли 2011 20:16
Местоположение: Пловдив

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от nikdel » 23 Авг 2016 07:06

С такъв инструмент свалят и вариаторните шайби на скутерите, като пак го подпират на земята.. За затяганенето - може да се застраховаш с поставяне на лепило на резбата. Мисля, че даже заводски е сложено.
Corolla Liftback 2000г. 4Е-FE GAZ

Hursa
Мнения: 4920
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от Hursa » 23 Авг 2016 19:34

memorex написа:[post]
Колега и да няма резба все същата работа е , а относно биелата си прав ама това дето държи лагера не е чак толкова здраво а пък и самия лагер.
Инструмента с двата щифта не става в случая ако не е специално за тази задача
Темата заприлича на офтоп тема, а и гайката вероятно е вече развита. :D
Съвсем не мисля, че всеки подобен инструмент става за случая, не и този който съм виждал, освен ако не е някой корабен дизел smile.gif . За лагерите съм съгласен, че са значително по слабо място от биелата, при буталния болт и там не е много по „силно” място – но все пак мисля, че няма да „усетят” дори ако се развива гайката с чук с гаечен ключ „за бой”. smile.gif Тези лагери са разчетени да работят при значителни и знакопроменливи натоварвания – натоварването при високи обороти си променя посоката на противоположната до и над 200 пъти в секунда (е не съвсем), могат да издържат и при кратковременно неголямо детонационно горене. (Това, само за спора, не бих се "обзаложил" smile.gif )
(не съм развивал много шайби, щом нарекох болта - гайка smile.gif )
Последно промяна от Hursa на 23 Авг 2016 19:49, променено общо 2 пъти.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
TATI
Мнения: 2747
Регистриран на: 02 Авг 2005 11:54
Местоположение: София
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 44 пъти
Обратна връзка:

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от TATI » 23 Авг 2016 19:38

Живот и здраве утре ще я дотътря до сервиз, за да развият и завият болта след смяната.
След консултация реших да не дърпам дявола за опашката.
И трябва да си купя компресор и пистолет :)
Прочетете правилата на форума!
Hi-Ace 1979, 2.2 D, manual
Corolla Sedan 1998, 1.6i, automatic Terra
Avensis Wagon 2005, 2.0, D-4D, manual Sol
Kia Cee'd 2007, 1.6 CVVT EX, automatic

memorex

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от memorex » 23 Авг 2016 21:10

Hursa написа:
memorex написа:[post]
Колега и да няма резба все същата работа е , а относно биелата си прав ама това дето държи лагера не е чак толкова здраво а пък и самия лагер.
Инструмента с двата щифта не става в случая ако не е специално за тази задача
Темата заприлича на офтоп тема, а и гайката вероятно е вече развита. :D
Съвсем не мисля, че всеки подобен инструмент става за случая, не и този който съм виждал, освен ако не е някой корабен дизел smile.gif . За лагерите съм съгласен, че са значително по слабо място от биелата, при буталния болт и там не е много по „силно” място – но все пак мисля, че няма да „усетят” дори ако се развива гайката с чук с гаечен ключ „за бой”. smile.gif Тези лагери са разчетени да работят при значителни и знакопроменливи натоварвания – натоварването при високи обороти си променя посоката на противоположната до и над 200 пъти в секунда (е не съвсем), могат да издържат и при кратковременно неголямо детонационно горене. (Това, само за спора, не бих се "обзаложил" smile.gif )
(не съм развивал много шайби, щом нарекох болта - гайка smile.gif )
Не обичам да навлизам в безконечни теоретични спорове.Мога само да ти кажа че вкъщи тази шайба ще я сваля за 30 мин без да съм сервиз но има малка вероятност да се скъса болта ако е мазан с тредлок преди това. tooth.gif
Universal-Camshaft-Pulley-Fan-Clutch-Removal-Holder-Set-Clutch-Alignment-Tool-ST0229.jpg_640x640.jpg

Hursa
Мнения: 4920
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от Hursa » 23 Авг 2016 21:52

Е тъй като е само теоретичен спор аз половин час само ще я разглеждам smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

memorex

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от memorex » 23 Авг 2016 22:18

Разбира се майсторите във сервиза няма сефте да свалят такава шайба и ще я претупат набързо без пневматика .Но,относно лагерите които основно ги предпазва масления клин трябва да се внимава с резките удари и подпирането на буталата.Сетих се за случай със детонационен удар от изветрял бензин при който се смениха бутала сегменти и полвината биели .Нищо удар по–принцип

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4902
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 150 пъти
Получена  благодарност: 140 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от slowtraveler » 23 Авг 2016 22:23

memorex написа: трябва да се внимава с резките удари и подпирането на буталата
Съгласен съм - неразчетно натоварване лесно може да потроши двигателя, въпреки, че видимо тези изделия изглеждат много здрави....
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 4920
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от Hursa » 24 Авг 2016 18:47

memorex написа:Но,относно лагерите които основно ги предпазва масления клин трябва да се внимава с резките удари и подпирането на буталата.
Тъй като аз нямам нищо против „безконечни теоретични спорове”…
Вероятно греша, механичната якост на двигателя и механите му, може би е значително по малка от колкото си я представям. Но това което може да издържи е действително много - според мен.
В бензиновия двигател горивната смес изгаря за около 2 хилядни от секундата (скоростта на изгаряне зависи от много фактори и в широки граници). За това време налягането в цилиндъра нараства от 12-14 атмосфери (зависи от степента на сгъстяване, това са приблизителните стойности за 1:10, до колкото знам) до около и над 60 атмосфери. За двигател с бутала 80 мм (50 кв см напречно сечение на цилиндъра) това означава нарастване на натоварването на буталото – от там на биелата, буталния болт и лагера на биелата – от 650 кг (в края на копресията) до 3000 кг (в края на изгарянето), за около 2 мили секунди, това си е „ударно” натоварване (единиците не са точно килограми, но да не издребняваме).
Но това съвсем не е цялото натоварване което носят тези детайли, включително лагера на биелата. Инерционните сили съвсем не са по-малки. При 6000 об/мин (около тези обороти е пълната мощност на повечето съвременни бензинови, мисля, а и по лесно се смята smile.gif ) буталото, за 5 хилядни от секундата, от 0 достига скорост до над 115 км/ч и отново се забавя до 0 (при работен ход 100 мм). Когато измине около 12-15% от хода си след ГМТ ускорението на буталото достига максимум (така го сметнах, но може да греша). Сравнимо е със средното ускорението на куршума в цевта на автомат, но масата на буталото е значително по голяма – дори при "малолитражките". Същото ускорение получава буталото и движейки се към ГМТ – 15%тина процента преди края на хода. Малко по малко е максимума на ускоренията на около 15тина процента от хода преди и след ДМТ. Т. е. силите които действат на механизмите (в тези моменти, за кратко), да ускорят и съответно забавят буталото са сравними със силите, които действат на снаряд в цевта на авиационно оръдие (калибъра му е друг въпрос smile.gif ).
За масления клин – прави сте, но само частично (според мен). Тези бързо променящи се натоварвания генерират в течността такива „ударни” вълни, че действието на радиалните сили в лагера малко се различава от заменянето на масления клин със стоманена вложка. Така, че маслото в случая „работи” най-вече за да „смазва” въртенето на коляното спрямо черупката на лагера в края на биелата. (Но това е според мен, най-вероятно греша.) Но дори да греша за масления клин, то при старт и началните обороти след старта масления клин липсва, действащите радиални сили и тогава не са малки, но двигателя издържа стотици пускове.
„Теоретичен” е спора само, ако написаното е долу горе вярно. Ако ли не, теорията ми силно куца smile.gif.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

memorex

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от memorex » 24 Авг 2016 19:23

Това което си написал е впечатляващо .Ще може ли и да сравниш максималния въртящ момент в/у коляновия вал с този на развиване на болта държащ шайбата.Питам защото смятам ще е полезно.

Hursa
Мнения: 4920
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 76 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от Hursa » 24 Авг 2016 21:12

Да, най-коректно би било да сравня момента необходим за развиване на болта (момента необходим за да „тръгне” болта” smile.gif ), с максималния, приложен върху коляновия вал, при който, ако се „законтри” по-някакъв начин едно бутало, то това би довело до някакви деформации. Но разбира се, не мога - твърде много трябва да знам и не само общо за двигателите, а и за конкретния двигател, а след това да знам и как да го сметна smile.gif . А аз знам твърде малко и се измъквам с „общи приказки” smile.gif . Дори не знам, какъв е болта държащ шайбата – резбата, диаметъра на резбата, дължина – мислех, че е М14 или по малък, но това с „мислене” не става smile.gif .
Максималния въртящ момент на вала - в какъв смисъл? Максималния въртящ момент който може да даде работещия двигател?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4902
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 150 пъти
Получена  благодарност: 140 пъти

Как да развием шайба на колянов вал на МПС с автоматична скоростна кутия?

Мнение от slowtraveler » 24 Авг 2016 21:24

Има прекалено много фактори Hursa.... При един и същ въртящ момент и при абсолютно еднакви условия (площ на контакт и т.н.) само от разликата в ъгъла до ГМТ, при която се прилага усилието, би упражнил различно усилие върху буталото... Затова и лично аз не съм убеден в правилността на блокиране на буталото за развиване... Ако си прежалил двигателя - нищо не ти пречи да опиташ, но ако искаш да си on safe side - се ползва правилния инструмент ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 51 госта