"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от krasengn » 22 Юни 2017 23:39

slowtraveler написа: Да, в закона няма такова нещо... Защото на никой досега не му е дошло на ума - вероятните повреди например в диференциала (заради минимална, но различна обиколка на гумите) биха стрували повече от комплект нови гуми...
Е да, според правилника може да те спрат от движение ако гумите ти не са балансирани, но не и ако са различни tooth.gif
Гумата се балансира сама за себе си. За да не бие при въртенето. Няма физично изискване да са еднакво тежки гумите. От там и да са еднакви. Диференциала това му е работата. За него различните гуми са като еднакви гуми в лек завой. А колата през повечето време се движи в крива, а не направо.
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

tora
Мнения: 1011
Регистриран на: 22 Яну 2016 11:37
Местоположение: Ст. Загора
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 8 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от tora » 23 Юни 2017 09:26

krasengn написа: Никъде в закона и правилника не намерих за еднакви гуми на една ос.
Това със сигурност го имаше записано като текст, наистина сега го няма, явно в някоя от многобройните поправки е отпаднало.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от slowtraveler » 23 Юни 2017 10:11

krasengn написа: От там и да са еднакви. Диференциала това му е работата. За него различните гуми са като еднакви гуми в лек завой.
Диференциала е разчетен на моментна работа... Знаеш, че когато се движиш направо и гумите са еднакви, едни там планетарни зъбчатки не се превъртат... Ако гумите са различни, тези зъбчатки се превъртат винаги... Което неминуемо довежда до по-интензивно износване на диференциала. Затова и например при автомобили 4х4 е задължително ЕДНАКВИ гуми, че и да ги въртиш на 5х.км по мостове, за да се износват еднакво и да товарят по-малко диференциалите/раздатката.. Това е още един довод, освен това, че всяка гума има различно сцепление и някъде може да те изненада (например едната да изпадне в аквапланинг и другите да те усучат)..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от krasengn » 23 Юни 2017 10:43

Съгласен съм. Но диференциала ще работи повече само при различни диаметри на ляво и дясно колела. А те в случая са почти еднакви, защото гумите са еднакво износени. Животът на диференциала е над 300 000 км. А на една гума е под 50 000 км. Няма да експериментирам със следващите гуми.
Всеки модел гума има различно сцепление, да. Но и всяла гума по колата ти се намира на различна повърхност от пътя и следователно има различно сцепление. Даже всички гуми да са еднакви по колата. :)
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от slowtraveler » 23 Юни 2017 11:07

Относно диференциала - едва ли ще се скапе от раз, но че ще има повишено износване - това е факт. Защото различните модели гуми имат различен диаметър... Да, можеш да го компенсираш с различно налягане в гумите, но едва ли го правиш, защото трябва да измериш и точната 'височина' на гумата например от земята до централната главина... Ако са еднакви - наистина проблем с дифа няма да имаш..
Относно сцеплението - при еднакво натоварване, възникването на аквапланинга зависи предимно от дълбочината на грайфера и формата на самата шарка...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

e 10
Мнения: 673
Регистриран на: 10 Мар 2015 10:44
Местоположение: Ловеч
Получена  благодарност: 2 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от e 10 » 23 Юни 2017 12:11

Да не забравяме, че диференциалът освен различните ъглови скорости компенсира и разликата, породена от преминаване през неравности. При движението на автомобила (особено по нашата пътна мрежа) почти няма момент, в който диференциалът да не сработва. Аз лично не бих се притеснявал за него. Проблем с различния размер гуми (и то разлика между преден и заден мост) се явява раздатъчната кутия при джипове 4Х4 парт-тайм при включен преден мост на сух асфалт. Най-правилно се измерва размера на гумата не от земята, а отстрани, за да се игнорира степента на напомпване.
Toyota Corolla E10 2.0D 1994 г.
Toyota Corolla E10 2.0D 1996 г.
Toyota Land Cruiser KZJ 70 3.0TD 1993 г.
ГАЗ 69М 1962 г. (вече бивш sad.gif )

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от slowtraveler » 23 Юни 2017 16:24

e 10 написа: Най-правилно се измерва размера на гумата не от земята, а отстрани, за да се игнорира степента на напомпване.
При различни гуми не смятам, че това е правилния начин.... Различните гуми имат различна форма/профил, различна твърдост и т.н... Съответно могат да се 'сплескат' различно под тежестта на автомобила...
Затова в конкретния случай смятам, че по-реалното измерване е точно от земята до средата на главината - така имаш точната представа за диаметъра, спрямо който ще отработва диференциала...


P.S. препоръката за въртене на гумите има и при автомобили с централен диференциал (например Субару)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от krasengn » 23 Юни 2017 16:42

И е много вероятно различни гуми да имат много близки диаметри монтирани на колата. Все за един и същ размер има много модели гуми, няма как всички да са различни. Различни са, ако разликата им е повече от 3мм. Според мен.
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от slowtraveler » 23 Юни 2017 16:45

Затова и предложих да ги измериш... Колко мм е разликата, ако едната гума има грайфер 5мм, а другата 2? Дори и да са еднакви гумите?
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

e 10
Мнения: 673
Регистриран на: 10 Мар 2015 10:44
Местоположение: Ловеч
Получена  благодарност: 2 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от e 10 » 23 Юни 2017 16:47

slowtraveler написа: Затова в конкретния случай смятам, че по-реалното измерване е точно от земята до средата на главината - така имаш точната представа за диаметъра, спрямо който ще отработва диференциала...
Съгласен :thumbsup: ! То не че точната представа помага с нещо на диференциала, ама друго си е да си наясно :D .
Toyota Corolla E10 2.0D 1994 г.
Toyota Corolla E10 2.0D 1996 г.
Toyota Land Cruiser KZJ 70 3.0TD 1993 г.
ГАЗ 69М 1962 г. (вече бивш sad.gif )

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от slowtraveler » 23 Юни 2017 16:53

Е, ако има разлика - надуваш повече по-ниската гума и ще компенсираш до известна степен разликата... Неслучайно на стенд се качва автомобила с еднакво надути гуми...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
krasengn
Мнения: 1303
Регистриран на: 19 Мар 2016 00:11
Местоположение: София
Получена  благодарност: 2 пъти
Обратна връзка:

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от krasengn » 23 Юни 2017 17:13

slowtraveler написа: Колко мм е разликата, ако едната гума има грайфер 5мм, а другата 2? Дори и да са еднакви гумите?
Ама какви 5мм, 2 мм. Гумите са ми чисто летни и некарани всичките. Значи не съм много зле. :)
Polski Fiat 125p (1980) --> VW Passat 1.8 RP (1990) --> Toyota Corolla Hatch 1.4 D-4D MMT (2005)

Аватар
martod
Мнения: 1501
Регистриран на: 15 Ное 2008 17:49
Местоположение: Пловдив, което си е пак в страната на абсурдите .

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от martod » 24 Юни 2017 09:19

slowtraveler написа: Относно диференциала - едва ли ще се скапе от раз, но че ще има повишено износване - това е факт. Защото различните модели гуми имат различен диаметър...
Ко каза, ко каза ? . :D
От къдЯ на къдЯ ще имат различен диаметър, когато са един и същ размер, а диаметъра е съотношение от цолажа, ширината и процентите от ширината (височината на гумата) .
То ако беше така както си го представяш, в калкулаторите за гуми щеше да има и графа "марка на гумата", а то няма такава, защото хората са измислили световните стандарти . smile.gif
СВЕТЪТ Е КРЪЧМА........ДА СЕДНЕМ НА ЕДНА МАСА....

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от slowtraveler » 24 Юни 2017 14:04

Световните стандарти си имат определена точност/допуск... При условие, че само от износването на гумата радиуса може да се променя с 3-4-5мм съм убеден, че разликата в диаметрите дори на нови гуми при пряко измерване също варират навярно в такива граници за различни модели и марки...
Освен това ти уверен ли си, че дори при еднакво налягане и натоварване, например 'Видинката' и мек Мишлен ще се огънат еднакво (ще имат еднакъв радиус на реално въртене)?
По-грубо казано - убеден ли си, че например при 1.5 атм Рънфлат и обикновена гума ще имат еднаква реална обиколка (изминато разстояние за един оборот)?
Та нали различните марки и модели гуми с един и същ размер имат различна твърдост на борда..
Това имах предвид :thumbsup:
Ако бяха напълно еднакви, нямаше да бъде проблем да си караш с каквито и да е гуми по-капризните автомобили с три диференциала или два диференциала и раздатка...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Veni1
ЗАВИНАГИ С НАС.....
Мнения: 155
Регистриран на: 01 Май 2010 00:19
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Мнение от Veni1 » 24 Юни 2017 19:17

martod написа:Ко каза, ко каза ? . :D
От къдЯ на къдЯ ще имат различен диаметър, когато са един и същ размер, а диаметъра е съотношение от цолажа, ширината и процентите от ширината (височината на гумата) .
То ако беше така както си го представяш, в калкулаторите за гуми щеше да има и графа "марка на гумата", а то няма такава, защото хората са измислили световните стандарти . smile.gif
Ами ако не беше така, както говори slowtraveler, при покупка на гуми, ако не мериш диаметъра на гумата с рулетка по височина и на 90 градуса, можеш да бъдеш неприятно изненадан

Хайде при размер - примерно 31-10.5-15, хайде примерно и МТ, при различни марки гуми диаметъра може да се различава с 7-8-9 сантиметра!!!!
Bridgestone Dueler AT 967 vs Kumho Road Venture KL 71 - точно 5 сантиметра разлика в диаметъра - и по х, и по y - това - в горния размер.
Лични впечатления.
Mitsubishi Pajero 2800 LWB off-road beast
Nissan Micra K12 - wife car
Toyota RAV 4.2 2000 LWB - city car

Driving experience - since 1976

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Ahrefs [Bot] и 32 госта