Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Публикувай отговор
Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 03 Окт 2017 13:49

мехаННика написа: За това попитах за номограма
Номограма Приус.gif
Номограма Приус.gif (10.56 KiB) Преглеждано 2763 пъти

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 03 Окт 2017 14:07

Тук има много добре обяснено и интерактивно демонстрирано приложение, при което може да се види работата на PSD:
http://eahart.com/prius/psd/
От което в допълнение става ясно защо има ограничение на максималната скорост при движение на ток, която е доста по-ниска от максималната при движение с ДВГ :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 03 Окт 2017 23:36

slowtraveler написа: може да се види работата на PSD
Това е най-добрата анимация, на която се вижда точната взаимовръзка между трите движещи се елемента в Устройството за разпределение на мощността PSD.
slowtraveler написа: http://eahart.com/prius/psd/

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от Hursa » 05 Окт 2017 23:08

И аз да се включа, че темата ми е интересна, като цяло, не само последната лекция. А според мен, тя е най-малко спорната. Според мен, в тази лекция некоректно е използвана енергията за обяснението, поради това е неясно, не че е погрешно описано. Според мен, трябва да се използва мощността в описанието. Най-малкото, тя е характеристика, както на ДВГ, така и на ел двигателите и генераторите. Мощността им е свързана с проста формула с въртящия момент P=M*n/k
P – мощност на двигателя, М – въртящ момент, n – обороти, k – коефициент (зависещ от това, какви единици използваме).
(Мощността е моментната механична енергия, генерирана от двигателя, тя го характеризира. Докато механичната енергия, като такава, може да е генерирана за произволен отрязък от време.)
► Виж съдържание
Като се използва мощността, според мен, може да се обясни по-ясно работата на планетарния механизъм в приус.
Ако ДВГ работи (ДВГ не може да работи под определени минимални обороти, не че не се знае) – върти „касетата” (не знаех, че така се нарича) със „планетарните колела”. Така генерирания от ДВГ въртящ момент и мощност се разпределят, между короната и слънчевото колело. Въртящият момент се разпределя в споменатото съотношение. (Предполагам при различните модели това съотношение - в зависимост от съотношението между размерите на короната, слънчевото колело и сателитите – може да е различно.) Но мощността, предадена към короната и слънчевото колело зависи не само от момента, но и оборотите с които те се въртят (по спомената формула).
► Виж съдържание
Ако автомобила е неподвижен – колелата, МГ2 и короната (поради „твърдата” връзка между тях) – също са неподвижни. Ако ДВГ работи – генерираният въртящ момент се разпределя между короната и слънчевото колело в споменатото съотношение. Но ако въртящият момент предаден към короната е недостатъчен за да задвижи автомобила, мощността предадена към короната ще е нулева (оборотите и са „нула”). Цялата генерирана в момента механическа мощност от двигателя ще се предава (без загубите в планетарния механизъм) към слънчевото колело и МГ1 (работещ като генератор и „генериращ” съответния съпротивителен въртящ момент, равен на получения). Ако момента, който се предава към слънчевото колело е 28% от момента на двигателя, то оборотите му при неподвижна корона ще са близо 3,6 пъти по големи от оборотите на ДВГ (при които работи в момента).
► Виж съдържание
Така генерираната от МГ1 електрическа мощност, приблизително равна (без механичните и елмагнитни загуби) на генерираната в момента механическа мощност от ДВГ – може да бъде предадена на МГ2. Тази електрическа мощност може да бъде подадена на МГ2, за да се генерира въртящ момент, сумиращ се с въртящия момент подаден директно от ДВГ към короната. Така получения въртящ момент може да е достатъчен за да потегли автомобила. Ако генерираната от ДВГ мощност не е достатъчна, може да подадем „газ” увеличавайки натоварването му, отваряйки дроселната клапа, така увеличавайки генерирания въртящ момент и механична мощност (увеличаване на оборотите му не е задължително). Това, разбира се, ако батерията е “празна” и не разполагаме с акумулирана ел енергия. Иначе недостигащата ел мощност може да бъде получена от батерията и “сумирана” с получената от генератора. Така подадената електрическа мощност, при старта, може би е достатъчна МГ2 да генерира въртящ момент, близък до максималния му (още при “0” оборота).
► Виж съдържание
С ускорението на автомобила и нарастване на скоростта – оборотите на короната нарастват – т. е. мощността на ДВГ предаван директно към короната нараства. Оборотите на слънчевото колело намаляват (ако оборотите и мощността на ДВГ са неизменни), съответно мощността подавана към МГ1 намалява. Но това си е ясно. Само мисля, че при скорост около 90 – 100 км/ч, ако автомобила се движи равномерно и на равно – необходимата мощност за поддържане на скоростта не е голяма. Поради това ДВГ работи при неголямо натоварване и сравнително ниски обороти. При това положение, мисля, че оборотите с които се върти МГ1 са минимални, т. е. почти цялата мощност на ДВГ се предава директно към короната, с минимални загуби от трансформация. Но много по-любопитни според мен са режимите, когато МГ1 започва да работи като двигател, стартирането на ДВГ при движещ се автомобил, „брейк” режима, спускането с голяма скорост по инерция.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 05 Окт 2017 23:28

Hursa написа: Но ако въртящият момент предаден към короната е недостатъчен за да задвижи автомобила, мощността предадена към короната ще е нулева (оборотите и са „нула”).
Към това трябва да се има предвид, че електрониката командва и тока към МГ2, с което може да го НАКАРА да бъде блокирал - да не мърда, въпреки, че въртящият момент към короната може и да е достатъчен за задвижване на автомобила...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от Hursa » 06 Окт 2017 12:18

Съгласен съм, може. Но защо да го прави и кога да го направи. Нали целта е да потегли автомобила. А има и не енергомки способи (поне съвсем не толкова) - спирачки, блокиращото устройство.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 06 Окт 2017 12:27

Hursa, до някъде си улучил развъртането на двигателя, но от написаното от теб разбирам, че се "мъчиш" да развъртиш двигателя и да управляваш мощността му само чрез ъгъла на магнитното поле статор/ротор.
Посоката на въртене става чрез това управление (фаза на магнитното поле), но мощността главно се регулира чрез промяна на напрежението и тока, които се подават през статора, като винаги се разчита, че фазата ще бъде точно синхронизирана, за да се предаде максимално към ротора енергията, която се консумира от статора. Идеята е да не се губи въртящ момент, съответно енергия. Да, твоето предположение е възможно за управление на мощността, чрез дефазиране на магнитните полета, но това ще доведе до големи и излишни загуби.
За целта има един сензор, който определя много прецизно ъгъла на ротора спрямо статора, за да може много прецизно да се управлява фазите на магнитните полета.
Но мощността в последствие се управлява чрез големината на магнитното поле, чрез промяна на тока и напрежението, което реално създава промяна в магнитното поле => промяна в мощността, но точно синхронизирани по фаза магнитни полета на статора и ротора.
Ето тук може да видиш какво представлява сензора за определянето на позицията на ротора спрямо статора.
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=c2BneFL1A2E[/bbvideo]
slowtraveler написа: Към това трябва да се има предвид, че електрониката командва и тока към МГ2, с което може да го НАКАРА да бъде блокирал - да не мърда, въпреки, че въртящият момент към короната може и да е достатъчен за задвижване на автомобила...
Да това реално става всеки път когато МГ-1 да кажем пали и гаси двигателя. Създава обратен въртящ момент на короната, за да не се отрази върху "задвижването" на колата, когато автомобила е в "Д" позиция на скоростите.
Но ако автомобила е на "П" да кажем, на МГ-2 не му се подава обратен въртящ момент, защото се разчита на механичното му задържане от "палеца" за паркинг. Тогава се подава управление към МГ-1 за развъртането на двигателя.
Дори и в движение се създават такива въртящи моменти в двигателите по време на палене и гасене на двигателя, като целта им е главно "незабележимото" намесване на системата от гледна точка на водача.
Но това са вече подробности...
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

JRD
Мнения: 1
Регистриран на: 09 Окт 2017 10:43
Местоположение: Sofiq

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от JRD » 09 Окт 2017 11:36

Здравейте,
мен ме интересува къде си обслужвате Приусите?
Благодаря предварително

Аватар
WoLF
Мнения: 2583
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 224 пъти
Получена  благодарност: 99 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от WoLF » 09 Окт 2017 14:04

В гаража :whistle:
ИзображениеИзображениеИзображение

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 09 Окт 2017 14:09

BOz написа: Но в момента в който докоснеш педала на газта, то производството на енергия от МГ1 чрез двигателя намалява драстично, защото системата преминава в по-оптимизиран режим и "иска" да извършва по-полезна работа (от чисто ефективен път), която работа се изразява в преместване на колата по най-оптималния възможен начин, а именно чрез извършване на работа през 72%-вия път, а не през 28%, с едно и също изразходвано гориво (енергия).
Написаното по горе е ГРЕШНО. Когато автомобилът е в движение и натискате газта разпределението на енергията от двигателя е ВИНАГИ 72% към сателитите и 28% към МГ1. А когато е необходима много мощност всичките 28% от МГ1 във вид на електричество се предават към МГ2 плюс допълнително от батерията, колкото е необходимо и колкото тя може да отдаде в конкретния случай.

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 09 Окт 2017 14:45

BOz написа: МГ1 може да се върти и без да произвежда електроенергия.
Такъв филм няма. Запомнете върти ли се МГ1 то той или произвежда електроенергия или черпи електроенергия.

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 09 Окт 2017 14:59

BOz написа: На теория какво ще стане с енергията ако короната се върти да кажем с 1 оборот в минута (колата се движи с да кажем с под 1км/ч), а ДВГ-то работи на макс през това време? Как ще се разпредели въртящия момент?
Това в действителност няма как да се случи. Газта на Приус не е жило. Всичко се регулира от електрониката и тя няма да позволи на двигателя да развие такива обороти при тази скорост. Вие може да натискате газта колкото си искате, но двигателят ще угасне веднага, когато батерията се зареди до необходимото ниво, а и преди това оборотите ще са много по- низки от максималните. А приблизително 99% от енергията ще отиде в МГ1.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от slowtraveler » 09 Окт 2017 15:05

plamsav написа: Запомнете върти ли се МГ1 то той или произвежда електроенергия или черпи електроенергия.
Зависи от логиката на електрониката... Това дали МОЖЕ да произведе енергия не означава, че я произвежда... Въртенето на генератор не означава че той задължително произвежда енергия... Да, може да генерира напрежение/потенциал, но няма ли товар, токът ще е 0А, и съответно - мощността ще е 0W, което автоматично прави произведената енергия 0кВч :)

За енергията - горе сме го писали... НЯМА как да разпределиш енергия точно 72% / 28% при условие, че например на MG2 си 'забил чопа' и той не мърда... Съотношението на разпределената енергия ще зависи от оборотите на всяка една част от планетарната предавка...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от BOz » 09 Окт 2017 15:14

plamsav написа: Написаното по горе е ГРЕШНО. Когато автомобилът е в движение и натискате газта разпределението на енергията от двигателя е ВИНАГИ 72% към сателитите и 28% към МГ1. А когато е необходима много мощност всичките 28% от МГ1 във вид на електричество се предават към МГ2 плюс допълнително от батерията, колкото е необходимо и колкото тя може да отдаде в конкретния случай.
Защо не ми цитираш цялото мнение, а само част от него, като се губи цялата идея на конкретен режим на системата, която съм обяснил?
plamsav написа: Такъв филм няма. Запомнете върти ли се МГ1 то той или произвежда електроенергия или черпи електроенергия.
Дай ми данни за производството на електроенергия когато засилиш колата да кажем с 50км/ч и я сложиш на "Н" да видим каква енергия се произвежда от МГ-1 през това време.
МГ-1 може да бъде и като генератор, и като ел. двигател, но и като балансьор в системата, нито да произвежда енергия, нито да харчи (не произвежда нито положителен, нито отрицателен въртящ момент (още един жикер)). Това е част от една идея, където слоу спомена малко по-назад по принцип.
plamsav написа:Това в действителност няма как да се случи. Газта на Приус не е жило. Всичко се регулира от електрониката и тя няма да позволи на двигателя да развие такива обороти при тази скорост.
Е защо да няма как да се получи? Още ли жокери да ти дам? А и къде съм писал за обороти по принцип, че не виждам. Един двигател може ли да работи в максимален работен режим, но не намиращ се в максимални обороти? Да не навлизам и в подробности, че започвам и с "на теория", за да се илюстрира идея за размисъл.
Май започвам да виждам заяждане от твоя страна или най-малкото неразбиране на написаното, което съм направил, я от недоизчитане на текста, я от неразбиране, я от някаква друга причина.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
plamsav
Мнения: 111
Регистриран на: 04 Апр 2017 18:38
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнение от plamsav » 09 Окт 2017 15:29

slowtraveler написа: За енергията - горе сме го писали... НЯМА как да разпределиш енергия точно 72% / 28% при условие, че например на MG1 си 'забил чопа' и той не мърда...
Чопа се забива на МГ2 и енергията се разпределя така, когато колата се движи без рязка смяна на скоростта. Когато имаме ускорение или забавяне това съотношение плавно се променя и се стреми при първа възможност да се върне в зададеното условие - 72/28.

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: rakian66 и 30 госта