Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

biro
Мнения: 462
Регистриран: 31 мар 2013 11:21
Репутация: 38
Местоположение: Русе

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот biro » 14 ное 2017 14:56

Похвално за труда.
offtopic.gif
В неделя бях паркирал до х-л Дунав и намерих на чистачката си твоята визитка на сервиза за хибриди. Исках само да вмета, че през следващите 70 месеца или 195800км хибридът ми ще е в гаранция. Докато тя изтече се надявам да съм се научил от лекциите как се ремонтират и обслужват хибриди drunk.gif
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017
Avensis II 2.0 D4D 126к.с. T25 1AD-FTV 2008 - Продава се

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 81
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 22
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 21 ное 2017 15:15

Урок 3 Лекция 7

Забавяне и движение по наклон

Когато плавно забавяте движение или се спускате под малък наклон, отпада необходимостта от предното количество енергия. Поради тази причина намалявате натиска върху педала на газта и ДВГ намалява оборотите. За по-бързо забавяне или при спускане при по-голям наклон спирате да натискате педала на газта. В момента, в който си махнете крака от там ДВГ веднага гасне. При последващо натискане на педала МГ2 започва да увеличава оборотите си и ако неговата енергия е достатъчна да движи автомобила с необходимата скорост ДВГ не пали.

Вече писах как при бавно движение МГ2 може да достави цялата необходима енергия при изгасен ДВГ. Режим EV може да бъде зададен по подразбиране (ръчно) до скорости 45-50 км/ч. Но за всеки автомобил тя е фиксирана и автомобилът ще ви уведоми със звуков сигнал и надпис върху дисплея, че този режим се изключва. Това не означава, че автомобилът не може да се движи само на ток при по-високи скорости. Засичани са случаи на движение само с електроенергия и при скорости над 90 км/ч, когато има лек наклон в наша полза. На равен път аеродинамичното съпротивление позволява на автомобила да се движи на ток до 64-67 км/ч. Увеличаването на скоростта ще доведе до запалване на ДВГ.

При по високи скорости системата трябва да защити МГ1 от много високи обороти по същия начин, както когато се движи. Единствената разлика е, че короната получава енергия не от движението на колата, а от мотора МГ2. Същевременно генераторът МГ1 все още произвежда енергия със съпротивление съизмеримо на оборотите на въртене.

В резултат на това двигателят е принуден да се върти на празен ход без гориво и без искра на запалване. Разбира се, въртейки се така, МГ1 отнема енергията, която иначе би ускорила колата. Някои загуби на енергия отиват за въртенето на ДВГ, но основната част се усвоява като електричеството, произведено от MG1. Той просто става източник на електроенергия за да допълни частично енергията, консумирана от MG2. А останалата излишна електроенергия, ако има такава, отива във батерията.

следва продължение

инж. Пламен Пеев

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 81
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 22
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 21 ное 2017 15:32

Урок 3 Лекция 8

Заден ход

Схема 13.jpg

Приус няма никакво зъбно колело за заден ход, което би му позволило да се движи на заден ход с помощта на ДВГ. Затова, той може да се движи назад само с помощта на МГ2, т.е. само на ток.

ДВГ не може да помогне директно за такова движение. В болшинството от случаите автомобилът гаси ДВГ, в момента в който включим на задна. Докато МГ2 се върти назад, короната на планетарния механизъм също ще се върти назад. При това положение ДВГ не работи. Това означава, че оста на сателитите също не се върти. Следователно МГ1 ще се върти напред. Той се върти на празен ход без да потребява електроенергия, но и без да произвежда. Това е подобно на режим EV, но наобратно. Блокът за управление не позволява на автомобила да се движи много бързо с цел да защити МГ1 от много високи обороти. (Схема. 14)

Схема 14.jpg


Ако ДВГ продължава да работи, когато скоростният лост е в положение R, например в случаите, когато заряда на ВВБ е малък, МГ2 пак ще движи автомобила назад, както преди. Единствената разлика е, че оста на сателитите ще се върти напред, а слънчевото колело и МГ1 ще се въртят по-бързо напред и компютърът трябва да ограничи задната скорост на колата до по-ниска скорост, за да предпази МГ1 от прекомерно високи обороти на въртене. Енергията в този случай може да бъде взета от генератора МГ1 за захранване на МГ2 и за зареждане на батерията (Схема. 15).

Схема 15.jpg


Да се разбере взаимната връзка от всички тези процеси, които се случват едновременно в силовия агрегат е сложна задача. Затова нека да поясним. Назад автомобилът се движи само от МГ2, а ДВГ почти никога не работи. МГ2 се захранва с електроенергия от ВВБ. Но ако заряда е малък и вие се движите на заден ход по-продължително време ДВГ ще запали. Това ще се случи, когато нивото на батерията падне под 44%. Тогава МГ1 ще започне да произвежда електроенергия, с която ще се захранва МГ2 и ще се зарежда разредената ВВБ.

Реални и въображаеми опасности, очакващи механика по време на ремонта на хибридни автомобили.
Като правило при появяване на нови технологии се появяват и нови опасности – реални и измислени. Днес ние вече не се страхуваме да използваме ежедневно и ежеминутно клетъчни телефони и сме сигурни, че телефонът не може да ни „изпържи“ мозъка. Простата действителност е, че ние бързо свикваме с новите технологии и те стават реалност в нашия живот без да се страхуваме повече от тях.

Ние бързо забравяме дори и за напълно реални опасности. Спокойно се отнасяме към скорости от 90 км/ч в една кутия от стомана, стъкло и пластмаса, движеща се на 4 гуми на метри от подобни обекти, които се движат в противоположна посока. На борда на всяко превозно средство се намират десетки литри лесно възпламеними течности и избухливи газове. И тази ситуация никого ли не плаши? Но когато някой е снабдил автомобил с мощна електрическа система, ние веднага почваме да нервничим. В този раздел аз искам да поговорим за опасностите при обслужването и ремонта на Приус.

следва продължение
инж. Пламен Пеев
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 81
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 22
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 25 ное 2017 18:06

70 месеца или 195800км хибридът ми ще е в гаранция. Докато тя изтече се надявам да съм се научил от лекциите как се ремонтират и обслужват хибриди drunk.gif[/quote]
Здравейте,
Предполагам, че никога няма да ви се наложи да ремонтирате вашия хибрид. Но е възможно да кажете на вашите Приятели колко прекрасен е Хибридният автомобил и какво удоволствие доставя при шофиране.
Благодаря drunk.gif

biro
Мнения: 462
Регистриран: 31 мар 2013 11:21
Репутация: 38
Местоположение: Русе

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот biro » 25 ное 2017 21:10

Да това е факт. На 25. Ноември стават 2 месеца от изкарването на колата от магазина и почти 5000км прекрасни емоции.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017
Avensis II 2.0 D4D 126к.с. T25 1AD-FTV 2008 - Продава се

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 81
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 22
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 01 дек 2017 14:52

Урок 3 Лекция 9
Високо напрежение

Високо-напрежение.png


Домашния климатик работи с напрежение от 220 В и черпи ток до 20 А. Високоволтовата система на Приус работи с напрежение до 270 В приблизително. Това е малко повече от от напрежението в мрежата. В хибридния автомобил токовете могат да са и над 30 А, но нас ни интересува величината на тока, който протича през човешкото тяло. Всяка електрическа система, по която може да тече ток 1 А или повече е много опасна. Нивото на увреждания, които получава човек от електрически удар зависи от електрическото съпротивление на тялото и пътя на движение на тока през него.

Има случаи, когато човек попада под напрежение 220 V, което минава от една ръка директно през сърцето и другата ръка, а човек изпитва само незначителен краткотраен дискомфорт. Защо пиша това? Показвам факта, че не се страхуваме да използваме електрически уреди, а някои дори се опитват да ги поправят самостоятелно, без да се страхуват от токов удар.

Точно така и по същата причина, можете да поправите и обслужвате Prius.

Има само една разлика. Никога не пипайте оголени проводници на Тойота или друг хибриден автомобил.

В Prius проводниците за високо напрежение са снабдени с метална защита за предотвратяване на тяхното повреждане. За да привличат вниманието, те са боядисани в оранжево. Като човек, който има богат опит с такива системи, мога да кажа, че ако не правите абсолютно детински грешки, опасността от токов удар в колата на Prius е равен на нула. За опасностите от токов удар при ремонт на батерия с високо напрежение и инвертор, ще разговаряме отделно, когато се учим как да ги поправяме.

Теч на електролит

Почти всички автомобили имат електрически батерии, които съдържат киселина. Киселината е опасна. Кола с мощни батерии съдържа много киселина и е много опасно – нали? Електролитът в никел – метал – хидридните батерии на Prius е калиев хидроокис. Това не е киселина, а основа.

Разбира се, концентрираната основа също може да бъде отровна и не по-малко опасна от киселината. Следователно документацията за превозното средство трябва да съдържа предупреждения за течове. Това не трябва да плаши никого, тъй като местоположението на батерията в колата е добре защитено срещу възможни рискове от разхерметизация на ВВБ. И всяка отделна клетка на батерията съдържа много малко количество електролит. Разбира се, най-големият риск при злополука все още е свързан с бензина, който присъства във всяка конвенционална кола.

Така, вече разгледахме общите принципи на работа на всички системи на Prius на TOYOTA, т.е. преминахме през първата (уводна) секция в нашето училище за диагностика на хибридни автомобили. Може да се каже, че се срещнахме само с азбуката. Сега започваме да се учим как от букви да съставим думи и изречения, т.е. преминаваме към основите на диагностицирането на хибридни автомобили.

До тук с уводната част. Със следващия урок преминаваме към съществената част от нашето обучение.

Край на Урок трети.

следва Урок 4

инж. Пламен Пеев
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12665
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот slowtraveler » 01 дек 2017 20:12

plamsav написа:Източник Домашния климатик работи с напрежение от 220 В и черпи ток до 20 А. Високоволтовата система на Приус работи с напрежение до 270 В приблизително. Това е малко повече от от напрежението в мрежата. В хибридния автомобил токовете могат да са и над 30 А, но нас ни интересува величината на тока, който протича през човешкото тяло. Всяка електрическа система, по която може да тече ток 1 А или повече е много опасна. Нивото на увреждания, които получава човек от електрически удар зависи от електрическото съпротивление на тялото и пътя на движение на тока през него.

Колега, нещо не разбрах от обясненията - наясно ли си, че какъв ток може да тече през електрическа система няма АБСОЛЮТНО НИКАКВО отношение с това дали системата е опасна за човека...
Опасен е токът, който може да протече през човешкото тяло, а той зависи от съпротивлението на човешкото тяло.
За пряка опасност от смърт е ток през човешкото тяло над 20мА (къде е този 1А, който посочваш)?
От друга страна някои хора съвсем не разбират токовете и обясняват лаишки плащещи неща от рода 'щом през веригата може тече ток 500А, то това е много опасна верига'...
Това е напълно некоректно описание на проблема...
Например веригата към стартера МОЖЕ да проведе и повече от 600А, но няма да ти стане нищо ако се вържеш последователно към тази верига просто защото е 12 волтова... И поради вътрешното съпротивление на човешкото тяло максималния ток през него ще бъде навярно доста под 0.1мА...
Поне на времето за опасно напрежение се смяташе над 30V, защото тогава възможният ток през човешкото тяло започва да доближава опасните стойности...
От друга страна високото напрежение също не винаги е опасно... Предполагам повечето от вас ги е била искрата на пиезоелектрическа запалка или от бобината на автомобил, които са няколко хиляди волта. Но са краткотрайни и с нисък ток (те затова и изгасват толкова бързо)..
Основното правило за безопасността е никога да не затваряш веригата с тялото си. Включително през корпус, земя и т.н...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 81
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 22
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 08 дек 2017 10:53

Глава втора.
УРОК 04
Диагностика на хибридни автомобили.


Toyota Prius. Режим «Inspection Mode» за сервизни работи и условия «Off-Road»
Всичко казано до тук можем да считаме за един голям увод. От днес започваме със същинската част на ремонта и обслужването на хибридни автомобили.

НАЧАЛО.

С какво започва диагностиката на модерен хибриден автомобил, на който са инсталирани до 10 различни компютъра (електронни блокове за управление)?

На този въпрос могат да бъдат дадени много отговори. И повечето от тях ще бъдат верни. Всеки диагностик има своя собствена техника и поредица от действия за диагностика.

Методологията, която използваме, има няколко имена. Някой го нарича “диалогова диагностика”, други “директно приемане” и т.н. Но същността не се променя от това.

Първото нещо, което трябва да направим, преди да започнем да диагностицираме хибрид, е да говорим със собственика на колата. Трябва да разберем при какви условия се е появила някаква грешка в превозното средство и как се проявява. В същото време трябва да се обърне внимание и на такива дребни проблеми като времето и пътните условия по време на първата поява на неизправност; кога за последно е мит двигателя; колко време е минало от последната смяна на свещите на ДВГ и т.н.

Най-добре е вашият приемчик или диагностик, който ще комуникира със собственика на колата, да има готов списък с въпроси, според който се задават най-необходимите въпроси на собственика на колата. Понякога такъв разговор е достатъчен, за да се определи дадена неизправност, търсенето на която без предварителния разговор със собственика може да отнеме много време и усилия.

По време на това приемане (или веднага след това), обикновено се извършва следващото необходимо действие. Автомобила се свързва с основния инструмент за диагностика – скенера. Какви са скенерите за работа с хибриди ще разгледаме по-долу. Чрез свързването на скенер, ние трябва да “прочетем” грешките в различните системи на превозното средство и да видим как работят основните звена на хибридния автомобил : ДВГ, Високо волтовата батерия, мотор / генераторите и т.н. Но ако “грешките” в системата, можем да прочетем без проблеми, то при прегледа на работните параметри на двигателя с вътрешно горене и ВВБ можем да очакваме изненади! Какви?

Ето един пример. Трябва да погледнем параметрите на MAF-сензора и по някаква причина те са силно завишени. И при това ДВГ заглъхва, а Високо волтовата батерия е заредена до необходимото ниво, двигателят с вътрешно горене и купето са достатъчно загрети … Решихме да измерим разликата в напрежението върху връзките между отделните елементи на ВВБ, а то всяка секунда “скача” – ту нагоре, ту надолу … Защо? Да, защото за да диагностицираме хибридна кола, трябва да я поставим в специален сервизен режим. Този режим има много имена: сервизен режим, тестов режим, режим тест-мод, режим ” Inspection Mode “. И всяко от тези имена ще бъде правилно.

401.jpg


Сега ще разгледаме по-отблизо как да активираме тези режими на различните хибридни автомобили, какви техни разновидности съществуват и как да ги използваме правилно, за да не повредим автомобила.

За какво ни е нужен този режим?
При извършване на някои сервизни работи и различни проверки, например: определяне на предварението на запалване, проверка на оборотите на празен ход, контрол на работата на системата за задвижване на четирите колела (4WD), промиване на маслената система и т.н., е необходимо на стоящ автомобил бензиновият двигател да работи на празен ход. При това хибрида има няколко режима на празен ход:

– без допълнително натоварване: без да се зарежда ВВБ, без да е включен електрически или механичен компресор на климатика и т.н. В същото време оборотите на двигателя ще бъдат приблизително 1000 оборота / минута;

– с товар под формата на МГ1, когато той е на празен ход и зарежда ВВБ. В този случай скоростта на празен ход ще бъде около 1300 оборота / минута;

– с механичен товар на компресора на климатика, тогава оборотите ще са приблизително 1200 оборота / минута;

– режим на подгряване на ДВГ или купето на автомобила, когато ВВБ е заредена, а компресора на климатика е изключен.

Какво мислите, в какъв режим ще измерваме работните параметри? Естествено в първия от тези режими! Но как да накараме ДВГ да работи непрекъснато със скорост от 1000 оборота в минута? В крайна сметка в хибрид този режим на работа на ДВГ просто не съществува, защото просто не е нужен. Ако ВВБ има достатъчно енергия и ДВГ е загрят, Блока за управление на хибридната система подава команда на Блока за управление на двигателя да спре, и той гасне.

Ето затова существува режим «Inspection Mode».
Ние трябва да помним три основни условия, при които ще видим правилните параметри на ДВГ и останалите системи на хибридния автомобил.

Да загреем ДВГ до работната температура (това може да стане с помощта на сервизния режим, тъй като в този режим ДВГ няма да изгасне).
Стабилни обороти на двигателя без натоварване. Какво е това без натоварване? Това е, когато ДВГ е на празен ход и върти МГ1, който на свой ред зарежда Високо волтовата батерия. Или, когато за диагностицирането на ДВГ, някои експерти включват режим “FULL” Блока за управление на климатика. В този случай също няма да виждаме нормалните работни параметри на ДВГ, тъй като той ще работи с увеличени обороти (в сервизен режим принудително е забранено зареждането на ВВБ).
Този режим служи основно да накара ДВГ да работи постоянно. В края на краищата, ако имаме заредена ВВБ и ДВГ е топъл и климатикът не изисква включване на ДВГ за отопление на кабината, той просто ще се изключи и ще бъде невъзможно да се видят неговите параметри на работа.
TOYOTA PRIUS HONDA LEXUS
Къде още се използва или по-точно казано къде ТРЯБВА да се използва този режим?

Това е мястото на преминаване на технически преглед на превозното средство. Инспекторът на контролния пост на апарата, преди да вкара колата на клиента на “валяците” или да започне да измерва CO в изходящите газове, трябва да поиска от собственика да пусне колата в сервизен режим.

2010_Lexus_RX_450h.jpg


Автомобилите (Lexus RX400H / Toyota Harrier / Estima и т.н.) са оборудвани със система за задвижване на четирите колела (режим 4WD), включването на която се осъществява чрез електронно управление. При тях това трябва да се направи в строго определена последователност. Това се дължи на режима 4WD, при който могат да възникнат условия за задействане на системите VSC и TRC при извършване на проверка, която се провежда на стенда за проверка на спирачната система.

Въпреки това, няма копче или лост за автомобилите, за да се деактивира този режим. Следователно, при извършване на проверки трябва да се използва специален режим на обслужване “2WD Inspection Mode “. В този режим системите VSC и TRC и системата за управление на задвижването на всички колела ще бъдат изключени (задният електродвигател е изключен).

следва продължение
инж. Пламен Пеев
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.


Върни се в “Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост