Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ
Публикувано на: 21 Авг 2017 18:10
Школа за ремонт и обслужване на хибридни автомобили.
ШКОЛАТА на Пламен Пеев. Урок първи.
С хибриден автомобил днес никого няма да удивиш. В София, както и във всеки по-голям град може да видиш Приус 20, Приус 30, Аурис хибрид, Хонда Инсайт или Лексус хибрид. В умът ми се върти фразата „Хибридите настъпват“. За автомонтьорите това е като сигнал от бойна тръба, зовяща към решителни действия. Но уви: да намериш в днешно време грамотен Диагностик (именно така с Главна буква), способен да се разбере с неизправностите на хибридното превозно средство е практически невъзможно. Какво да се прави? Виж, за това ние ще говорим днес и в близкото бъдеще. И така ще се опитаме да намерим проблема и да въоръжим заинтересованите читатели със специални знания от личен опит и научен от братушките (смело мога да твърдя, че те са най-добрите в тази област), натрупан в многогодишни ремонти на хибридни автомобили.
Днес собствениците на сервизи се сблъскват с два диаметрално противоположни подхода към диагностика и ремонт на такива превозни средства. При обръщане към автосервиза, собствениците на хибриди като правило чуват следната изчерпателна информация.
Потърсете друг автосервиз. Ние с ремонт и обслужване на хибридни автомобили не се занимаваме. Или
Давайте автомобила. Ние все някак ще се справим с вашия хибрид – разбирайте: „ще я свършим както кучето на нивата“
На дневен ред стои въпроса и направо Крещи: Нужен е подготвен и квалифициран персонал за ремонт и обслужване на хибридни автомобили. Такива превозни средства по нашите улици има достатъчно много, а броят на учебните центрове, потготвящи специалисти по хибриди в България е равен на 0 (нула). Или по скоро можем да кажем беше равен на нула. В началото на 2018г ще има курс. И то на Български. Заинтересованите да следят страницата - . Но преди това ние от „Сервиз-хибрид“ Русе решихме да открием рубриката Училище за ремонт на хибридни автомобили.
Процесът на обучение ще бъде задочен - на основата на нашите статии. Искрено се надяваме, че с помощта на дълговременен учебен цикъл, нашите заинтересовани читатели, а по късно и слушатели, да добият знания и квалификация за ремонт и обслужване на хибридни автомобили.
Веднага трябва да се договорим. Материалите, които ще бъдат публикувани на сайта имат за цел да дадат начални знания на хибридните техници.
И още, Материалите, които ще се публикуват тук не се явяват клонове на програми, създадени за учебните курсове в рамките на професионално обучение. Кратковременните очни мероприятия в някои ВУЗове позволяват за 50 учебни часа да се вземе и да се разбере само една малка част от целия обем теотетични и практически знания. А с помощта на дълговременен учебен цикъл от статии може да се добие доста повече опит и знания.
Още една забележка. Всички статии от учебния цикъл могат да се състоят от няколко части, които не е задължително да са с еднаква продължителност. В зависимост от темата във всяка лекция ще се предлагат както теоритични знания така и знания за практическа диагностика и ремонт. Първите няколко статии ще бъдат по скоро теоритичната часта на въпроса, но в бъдеще ние задължително ще редуваме теоритичен материал сописание на практически ремонтни технологии. Надяваме се, че такава форма на подаване на материала ще е полезна за голям бройчитатели. Днешната статия можем да считаме за първи урок.
Сайта, надявам се вече е добре познат на читателите, но мен мен за сега малко ме познават. Нека да се запознаем: Пламен Савчев Пеев, Управител на „Сервиз-Хибрид“ Русе. С ремонт на автомобили се занимавам от 1991г насам с известни прекъсвания. С хибридни автомобили за първи път се сблъсках през не толкова далечната 2008г. От тогава съм в търсене на изчерпателна информация за всички видове хибридни автомобили. От 2010г започнах развитието и конструирането на plug in хибрид на базата на Хонда Сивик 1996г 1.4 i и ННО водородна клетка. В края на 2013г вече имахме отлично работеща система от 4 ННО клетки по 5 волта и захранване от 2 броя оловни акумулатори. Но тази система притежава един огромен недостатък – НЯМА РЕГЕНЕРАЦИЯ.
По тази причина в края на 2015 г реших, че е време да се поеме в нова посока – Електрически хибридни автомобили. И така след много търсене на образование и обучение по темата през май 2017 г завърших обучението си в град Екатеринбург, Русия. Сега ще попитате защо там? Ами по няколко причини: Първо – разбрах, че там са най – добрите специалисти. Второ – езикът също много натежа в тази посока – английският, колкото и да ми е добър не е толкова колкото моят руски. Той ми е почти като роден език. Вариантът на немски отпадна веднага понеже на немски мога само да броя и да поздравя, а и 7500 Евро в БОШ ми се сториха много скъпо.
И така в края на май се върнах от Екатеринбург в България. Сега ще попитате защо Екатеринбург а не Москва. Отговорът е елементарен: обучение по хибридни автомобили в източното полукълбо на Земята има само на три места: БОШ Германия, Екатеринбург, Русия и в заводите на Тойота Япония. За немския вече казах, а за японския няма нужда да питате. В Москва автомонтьорите са били на обучение в Екатеринбург, от Санкт Петербург автомонтьорите също са били на обучение в Екатеринбург, от Нерюнгри (Някъде в Якутия) също. И така надявам се вече всичко да е ясно.
Сега по същество, т.е. по учебния план. Да започнем с общо опознаване на хибридните автомобили. Как ще работим?
Накратко, какви ДВГ съществуват в света и ги класифицираме по тип. Подробно ще се спрем на конструкцията на ДВГ, работещи по цикъла на Аткинсон и ще поговорим за специфичните разлики на двигателите, работещи по цикъла на Ото. Ще отделим основните възли на хибридния автомобил и ще разкажем за всеки от тях: ДВГ, скоростна кутия, тягов електромотор – генератор и стартерен електромотор – генератор, високоволтова батерия, инвертор и конвертор, вспомагателен акумулатор.
В днешната лекция едва ли ще успеем да обхванем целия комплекс от казаните по горе раздели. За каквото не успеем да поговорим - ще продължим следващия път. Накрая ще завършим с основни принципи и техника на безопасност при работа с хибридни автомобили.
Забележка: във всеки учебен процес задължително трябва да присъстват кратки почивки, за да могат обучаващите се да отдъхнат и да обработят получената информация. По тази причина лекциите ще се публикуват регулярно през приблизително еднакъв интервал от време.
Накратко за абриевиатурата с която ще работим в следващите лекции. Днес съществуват много модификации хибридни автомобили, представляващи различни марки. Най-добрият вариант е да ги индифицираме по номера на модела. И така хибридният автомобил Toyota Prius NHW10 ще наричаме опростено Приус10, Toyota Prius NHW20 ще наричаме опростено Приус20, Приус30, П35, П40 ит.н.
Много автомонтьори специалисти по хибридни автомобили ще кажат, че знаят всичко и такова обучение не им е нужно. На тях ще им предложа да направят един малък тест за познаване на хибридният автомобил. Всеки отговорил правилно на 5 въпроса от 10 – няма нужда да учи повече, понеже и така се явява „магьосник по хибридите“. Самите въпроси са сами по себе си простички, но са елементарни само за тези, които знаят и умеят. И така аз ще задам 10 въпроса, а вие ще се опитате да отговорите.
Школа за ремонт и обслужване на хибридни автомобили
Какво е това «INSPECTION MODE»? За какво е нужен? Как се активира? Каква е разликата между:
– сервизен режим;
– тестов режим;
– режим тест-мод;
– режим «Inspection Mode»?
1 Защо изправен «MAF-сензор» при диагностика на 1.5-литров ДВГ в Toyota Prius на празен ход изведнъж започва да показва на скенера разход на въздух до 5 гр/сек?
2 Как се отчита остатъчната емкост на един елемент в посъпилата на ремонт високоволтова батерия (ВВБ) и как да обосновем необходимостта от неговата замяна?
3 Как да обучим скоростната кутия на хибридната Тoyota Estima 10 след смяна на маслото? И защо това е нужно изобщо?
4 Защо не трябва да търсим неизправност в датчика за положение на разпределителния вал на Приус10, Приус20 ако имаме грешка Р3140, която пряко указва тази неизправност?
5 Защо при угаснал по време надвижение Приус20 ние включваме скенер за диагностика, а той не влиза във връзка с нито един блок за управление? Какво е неизправно в автомобила и как може да се отстрани тази неизправност без скенер?
6 Какво е принципата разлика при контрол на елементите на блока за управление на ВВБ на Lexus GS450H по отношение на ВВБ Toyota Приус20?
7 Защо при работещ на празен ход Приус30 скоростта на въртене на празен ход изведнъж става 1300 об/мин и може ли да се понижи?
8 Каква е основната разлика между съединителя на VVTi ДВГ на обикновен автомобил и на хибриден автомобил? Как могат да се различат?
9 Кое силно „дрънчи“ в кутията на Приус10 и как може бързо да се отстрани тази неизправност?
10 И така сега да проверим:
Ако сте уверени, че сте отговорили на всчките 10 въпроса, то вие или грешите или сте минали обучение в „Сервиз-хибрид“
Ако сте отговорили правилно на 7-9 въпроса, то вие сте професионалист в своята работа и много сте работили с хибриди.
Ако сте отговорили правилно на 4-6 въпроса, то вие умело успявате да отсеете полезното в Интернет и много четете на тема хибриди, но да се занимавате самостоятелно с хибриди ви е все още рано.
Ако сте отговорили на 3 въпроса или по-малко, то без допълнително обучение не е добре да се доближавате до хибриден автомобил.
Мисля, че „Школата за ремонт и обслужване на хибридни автомобили“ на страниците на ********* ще ви е от голяма полза.
С какво започва всяко училище? С Азбуката. И това означава, че и ние ще започнем с азбуката, т.е. азбуката на хибридното автостроене и ще изучим следните теми:
Типове и видове хибридни автомобили
Техните преимущества и недостатъци
Видове ДВГ, използвани в хибридните автомобили
Основни компоненти и устройство на хибридния автомобил
Уви, но без тези знания ние не можем да преминем към темата за обслужване и ремонт. Затова ще се придържаме строго по дадения план.
Продължението следва:
инж. Пламен Пеев
ШКОЛАТА на Пламен Пеев. Урок първи.
С хибриден автомобил днес никого няма да удивиш. В София, както и във всеки по-голям град може да видиш Приус 20, Приус 30, Аурис хибрид, Хонда Инсайт или Лексус хибрид. В умът ми се върти фразата „Хибридите настъпват“. За автомонтьорите това е като сигнал от бойна тръба, зовяща към решителни действия. Но уви: да намериш в днешно време грамотен Диагностик (именно така с Главна буква), способен да се разбере с неизправностите на хибридното превозно средство е практически невъзможно. Какво да се прави? Виж, за това ние ще говорим днес и в близкото бъдеще. И така ще се опитаме да намерим проблема и да въоръжим заинтересованите читатели със специални знания от личен опит и научен от братушките (смело мога да твърдя, че те са най-добрите в тази област), натрупан в многогодишни ремонти на хибридни автомобили.
Днес собствениците на сервизи се сблъскват с два диаметрално противоположни подхода към диагностика и ремонт на такива превозни средства. При обръщане към автосервиза, собствениците на хибриди като правило чуват следната изчерпателна информация.
Потърсете друг автосервиз. Ние с ремонт и обслужване на хибридни автомобили не се занимаваме. Или
Давайте автомобила. Ние все някак ще се справим с вашия хибрид – разбирайте: „ще я свършим както кучето на нивата“
На дневен ред стои въпроса и направо Крещи: Нужен е подготвен и квалифициран персонал за ремонт и обслужване на хибридни автомобили. Такива превозни средства по нашите улици има достатъчно много, а броят на учебните центрове, потготвящи специалисти по хибриди в България е равен на 0 (нула). Или по скоро можем да кажем беше равен на нула. В началото на 2018г ще има курс. И то на Български. Заинтересованите да следят страницата - . Но преди това ние от „Сервиз-хибрид“ Русе решихме да открием рубриката Училище за ремонт на хибридни автомобили.
Процесът на обучение ще бъде задочен - на основата на нашите статии. Искрено се надяваме, че с помощта на дълговременен учебен цикъл, нашите заинтересовани читатели, а по късно и слушатели, да добият знания и квалификация за ремонт и обслужване на хибридни автомобили.
Веднага трябва да се договорим. Материалите, които ще бъдат публикувани на сайта имат за цел да дадат начални знания на хибридните техници.
И още, Материалите, които ще се публикуват тук не се явяват клонове на програми, създадени за учебните курсове в рамките на професионално обучение. Кратковременните очни мероприятия в някои ВУЗове позволяват за 50 учебни часа да се вземе и да се разбере само една малка част от целия обем теотетични и практически знания. А с помощта на дълговременен учебен цикъл от статии може да се добие доста повече опит и знания.
Още една забележка. Всички статии от учебния цикъл могат да се състоят от няколко части, които не е задължително да са с еднаква продължителност. В зависимост от темата във всяка лекция ще се предлагат както теоритични знания така и знания за практическа диагностика и ремонт. Първите няколко статии ще бъдат по скоро теоритичната часта на въпроса, но в бъдеще ние задължително ще редуваме теоритичен материал сописание на практически ремонтни технологии. Надяваме се, че такава форма на подаване на материала ще е полезна за голям бройчитатели. Днешната статия можем да считаме за първи урок.
Сайта, надявам се вече е добре познат на читателите, но мен мен за сега малко ме познават. Нека да се запознаем: Пламен Савчев Пеев, Управител на „Сервиз-Хибрид“ Русе. С ремонт на автомобили се занимавам от 1991г насам с известни прекъсвания. С хибридни автомобили за първи път се сблъсках през не толкова далечната 2008г. От тогава съм в търсене на изчерпателна информация за всички видове хибридни автомобили. От 2010г започнах развитието и конструирането на plug in хибрид на базата на Хонда Сивик 1996г 1.4 i и ННО водородна клетка. В края на 2013г вече имахме отлично работеща система от 4 ННО клетки по 5 волта и захранване от 2 броя оловни акумулатори. Но тази система притежава един огромен недостатък – НЯМА РЕГЕНЕРАЦИЯ.
По тази причина в края на 2015 г реших, че е време да се поеме в нова посока – Електрически хибридни автомобили. И така след много търсене на образование и обучение по темата през май 2017 г завърших обучението си в град Екатеринбург, Русия. Сега ще попитате защо там? Ами по няколко причини: Първо – разбрах, че там са най – добрите специалисти. Второ – езикът също много натежа в тази посока – английският, колкото и да ми е добър не е толкова колкото моят руски. Той ми е почти като роден език. Вариантът на немски отпадна веднага понеже на немски мога само да броя и да поздравя, а и 7500 Евро в БОШ ми се сториха много скъпо.
И така в края на май се върнах от Екатеринбург в България. Сега ще попитате защо Екатеринбург а не Москва. Отговорът е елементарен: обучение по хибридни автомобили в източното полукълбо на Земята има само на три места: БОШ Германия, Екатеринбург, Русия и в заводите на Тойота Япония. За немския вече казах, а за японския няма нужда да питате. В Москва автомонтьорите са били на обучение в Екатеринбург, от Санкт Петербург автомонтьорите също са били на обучение в Екатеринбург, от Нерюнгри (Някъде в Якутия) също. И така надявам се вече всичко да е ясно.
Сега по същество, т.е. по учебния план. Да започнем с общо опознаване на хибридните автомобили. Как ще работим?
Накратко, какви ДВГ съществуват в света и ги класифицираме по тип. Подробно ще се спрем на конструкцията на ДВГ, работещи по цикъла на Аткинсон и ще поговорим за специфичните разлики на двигателите, работещи по цикъла на Ото. Ще отделим основните възли на хибридния автомобил и ще разкажем за всеки от тях: ДВГ, скоростна кутия, тягов електромотор – генератор и стартерен електромотор – генератор, високоволтова батерия, инвертор и конвертор, вспомагателен акумулатор.
В днешната лекция едва ли ще успеем да обхванем целия комплекс от казаните по горе раздели. За каквото не успеем да поговорим - ще продължим следващия път. Накрая ще завършим с основни принципи и техника на безопасност при работа с хибридни автомобили.
Забележка: във всеки учебен процес задължително трябва да присъстват кратки почивки, за да могат обучаващите се да отдъхнат и да обработят получената информация. По тази причина лекциите ще се публикуват регулярно през приблизително еднакъв интервал от време.
Накратко за абриевиатурата с която ще работим в следващите лекции. Днес съществуват много модификации хибридни автомобили, представляващи различни марки. Най-добрият вариант е да ги индифицираме по номера на модела. И така хибридният автомобил Toyota Prius NHW10 ще наричаме опростено Приус10, Toyota Prius NHW20 ще наричаме опростено Приус20, Приус30, П35, П40 ит.н.
Много автомонтьори специалисти по хибридни автомобили ще кажат, че знаят всичко и такова обучение не им е нужно. На тях ще им предложа да направят един малък тест за познаване на хибридният автомобил. Всеки отговорил правилно на 5 въпроса от 10 – няма нужда да учи повече, понеже и така се явява „магьосник по хибридите“. Самите въпроси са сами по себе си простички, но са елементарни само за тези, които знаят и умеят. И така аз ще задам 10 въпроса, а вие ще се опитате да отговорите.
Школа за ремонт и обслужване на хибридни автомобили
Какво е това «INSPECTION MODE»? За какво е нужен? Как се активира? Каква е разликата между:
– сервизен режим;
– тестов режим;
– режим тест-мод;
– режим «Inspection Mode»?
1 Защо изправен «MAF-сензор» при диагностика на 1.5-литров ДВГ в Toyota Prius на празен ход изведнъж започва да показва на скенера разход на въздух до 5 гр/сек?
2 Как се отчита остатъчната емкост на един елемент в посъпилата на ремонт високоволтова батерия (ВВБ) и как да обосновем необходимостта от неговата замяна?
3 Как да обучим скоростната кутия на хибридната Тoyota Estima 10 след смяна на маслото? И защо това е нужно изобщо?
4 Защо не трябва да търсим неизправност в датчика за положение на разпределителния вал на Приус10, Приус20 ако имаме грешка Р3140, която пряко указва тази неизправност?
5 Защо при угаснал по време надвижение Приус20 ние включваме скенер за диагностика, а той не влиза във връзка с нито един блок за управление? Какво е неизправно в автомобила и как може да се отстрани тази неизправност без скенер?
6 Какво е принципата разлика при контрол на елементите на блока за управление на ВВБ на Lexus GS450H по отношение на ВВБ Toyota Приус20?
7 Защо при работещ на празен ход Приус30 скоростта на въртене на празен ход изведнъж става 1300 об/мин и може ли да се понижи?
8 Каква е основната разлика между съединителя на VVTi ДВГ на обикновен автомобил и на хибриден автомобил? Как могат да се различат?
9 Кое силно „дрънчи“ в кутията на Приус10 и как може бързо да се отстрани тази неизправност?
10 И така сега да проверим:
Ако сте уверени, че сте отговорили на всчките 10 въпроса, то вие или грешите или сте минали обучение в „Сервиз-хибрид“
Ако сте отговорили правилно на 7-9 въпроса, то вие сте професионалист в своята работа и много сте работили с хибриди.
Ако сте отговорили правилно на 4-6 въпроса, то вие умело успявате да отсеете полезното в Интернет и много четете на тема хибриди, но да се занимавате самостоятелно с хибриди ви е все още рано.
Ако сте отговорили на 3 въпроса или по-малко, то без допълнително обучение не е добре да се доближавате до хибриден автомобил.
Мисля, че „Школата за ремонт и обслужване на хибридни автомобили“ на страниците на ********* ще ви е от голяма полза.
С какво започва всяко училище? С Азбуката. И това означава, че и ние ще започнем с азбуката, т.е. азбуката на хибридното автостроене и ще изучим следните теми:
Типове и видове хибридни автомобили
Техните преимущества и недостатъци
Видове ДВГ, използвани в хибридните автомобили
Основни компоненти и устройство на хибридния автомобил
Уви, но без тези знания ние не можем да преминем към темата за обслужване и ремонт. Затова ще се придържаме строго по дадения план.
Продължението следва:
инж. Пламен Пеев