Споменавано е вече. (Дори аз съм „разсъждавал” писмено, така че ще се повторя )strahomen1 написа:Така,че има нещо!
Идеята на хибрида, според мен е да се използва сравнително по маломощен ДВГ. За да се движи автомобила с равномерна скорост, дори относително висока, не му е необходима голяма мощност. Например за движение с постоянна скорост 90 км/ч на съвременен автомобил му е необходима мощност около 8-10 кс. За движение със скорост от 180 км/ч му са необходими около 80 кс. Максималната икономичност на ДВГ („бензинов” или „дизелов”) – мощност отнесена към разход - се достига при около 40% от максималната мощност на двигателя (до колкото знам). Колкото двигателя работи по близо до това свое натоварване – относително, толкова по икономичен е. Т. е. при равномерно движение и при скорост около 90 км/ч – колкото по маломощен е двигателя толкова по икономичен ще е, в идеала му е нужен двигател около 20 – 25 кс. Но това е двигател с по-малка мощност отколкото бе двигателя на трабанта, които са карали си спомнят, какви предвиждания са необходими, ако се налага изпреварване и как се кара с трабант в оживен трафик. Та с всичко това исках да кажа – за да ни е икономичен двигателя той трябва да е относително маломощен по „съвременните стандарти”. Цялата тази относително голяма мощност на съвременните ДВГ е за да ни дава най-вече добро ускорение, да не изоставаме от трафика, да доставя удоволствие автомобила. Хибридното задвижване дава възможност да се използва относително маломощен ДВГ, настроен на относително по-голяма икономичност, да се експлоатира ДВГ в относително тесен диапазон от режими където е относително по-икономичен. А необходимата по-голяма мощност за да имаме добро ускорение, да не изоставаме от трафика и да доставя автомобила удоволствие се допълва от електродвигателя и батерията.
Допълнително – за хибрида на тойота – използва ДВГ работещ по „цикъла на Аткинсън” (или Милър, който както му харесва) – това прави ДВГ относително по икономичен по сравнение с аналогичен бензинов двигател, особено в относително неширок диапазон от режими на работа. Но такъв двигател си има своите недостатъци, най-значимия, който знам - е относително малката мощност, която може да даде при ниски обороти (и относително по високите обороти на „празен ход”) – т. е. ще му е необходима „първа скорост” с относително много голямо предавателно число. Този негов недостатък се компенсира от хибридната система – потегля с помощта на батерията вместо да се „форсира” до относително по-високи обороти. („Празен ход” също "няма" – или се изключва или зарежда батерията и е относително по-натоварен - когато загрява, например, до работна температура.)
Допълнително – за хибридната система на тойота – работи на „принципа” на вариатора – давайки възможност ДВГ да се експлоатира в относително неширок диапазон от режими без резки и значими изменения в оборотите – каквито би имало при превключване на предавките на степени в обикновена скоростна кутия или автоматична такава (което би повишило чувствително разхода).
Другите предимства на хибрида са от значение най-вече в града – изключва се двигателя при спиране, което прави и автомобил със „старт-стоп” система, но хибрида има възможност да се предвижва на батерия премествайки се в задръстване или до следващия светофар. Маневрираме без да включва двигателя и да ни „опушва”. Няма задна предавка, просто обръща посоката на „въртене” на ел двигателя. Съпътстващите и спомагателни системи са електрически, така че когато ДВГ е изключен не губим нищо от функционалността и комфорта (но това го има до известна степен и при съвременен автомобил със старт-стоп система).
Предимствата му спрямо ел автомобил – според мен – използва относително неголяма батерия, която най-вече оскъпява съвременния ел автомобил. Най-значимото предимство (поне за сега) - ДВГ му дава независимост от ел зареждането, което на днешно време, особено в България е проблем. Допълнително за хибрида на тойота, но най-вече за някой от другите марки хибриди – ел двигателя може да е относително по маломощен (и компактен) – защото се задвижва от ДВГ и ел двигателя съвместно, но това не е точно предимство. При ел автомобила, дори с мощен ел двигател – относителната маса на двигателя (към общата на автомобила) съвсем не е голяма.
Извинявам се, за обширните „разсъждения” .