Здравейте всички,
Искам да споделя с вас някои неща.
ACEA
Първо. Направих си труда да чертая (за нагледност) една графика с нивата на сулфатирана пепел (sulphated ash), фосфор (phosphor) и сяра (sulphur), тъй наречени SAPS, съгласно последния действащ стандарт на
ACEA, а именно
ACEA 2012 European Oil Sequences for Service-fill Oils for Gasoline engines, for Light Duty Diesel engines, for Gasoline & Diesel engines with aftertreatment devices and for Heavy Duty Diesel engines, и последният да затвори вратата biggrin.gif За краткост - ACEA European Oil Sequences.
През
20014 е трябвало да излезе новото издание на ACEA European Oil Sequences, но уви, изглежда нещо не могат да се разберат.
Второ. ACEA насърчава производителите и marketer (oil companies), които твърдят (claims) че неговите масла отговарят (meet) на ACEA European Oil Sequences, доброволно да си регистрират маслата сами в
сайта на ACEA . Тази база данни НЕ е публична и никой не може да провери дали някое масло е регистрирано. Освен това, ACEA НЕ тества тези масла, и НЕ потвърждава (сертифицира) дали тези масла отговарят на ACEA European Oil Sequences.
Трето. Има определен ред за да се
твърди че някое масло отговаря на
ACEA European Oil Sequences.
Единствени
действащи класове масла от 2012 година насам са: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C1, C2, C3, C4, E4, E6, E7 и E9 отговарящи на ACEA 2012 European Oil Sequences. Изключение правят: E2 (E2-96 Issue 5), A2 (A2-96 Issue 3), B2 (B2-98 Issue 2), E3 (E3-96 Issue 4) и E5 (E5-02) - очевидно за старите коли.
От 2010 година насам, няма начин едно масло хем да отговаря на Ax/By, хем на Cz, тези класове (и по принцип всичките три класа) са ВЗАИМНО ИЗКЛЮЧВАЩИ СЕ!!!
Все едно да има постни сарми хем без кайма, хем с кайма. biggrin.gif
До 2010 г. A3/B3 и A3/B4 не са имали долно ограничение (minimun) на сулфатирана пепел и за това е имало масла етикетирани, напр. ACEA A3/B4,C3. Но вече са минали 5 години оттогава и все още се намират масла с такива изпиcвания по етикета и си задавам въпрос каква чорба има вътре в тубата.
През септември 2010 г. Comma публикува
актуализация на класовете на своите масла. Дисциплинирани хора!
Четвърто.
Не е позволено да се изписва ‘Certified ACEA’ или ‘Recommended ACEA’, правилната форма е: Meets ACEA ...
API
При
API нещата стоят другояче.
При
API има система за доброволно лицензиране на производителите и система за сертифициране на маслата. Това е описано в документа
API 1509 Engine Oil Licensing and Certification System, seventeenth edition, september 2012, Addenum 1, october 2014, (Errata March 2015).
Производител, който иска да твърди (claims), че неговите масла отговарят на
API сервизни категории (service categories) и да печата на етикетите на маслата си марките API Marks (
API Certification Mark - “Starburst” и API Service Symbol - “Donut”) трябва да се лицензира и да сертифицира маслата си.
В този документ Passenger Car означава бензинова кола.
Базата данни на лицензирани производители и сертифицирани масла се намира на
този адрес.
Тъй наречени "спестяващи гориво" масла - Energy Conserving (fuel economy), могат да бъдат API Service Categories SL and SM SAE 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 and 10W-30
API Service Categories SJ and SH не могат да бъдат "спестяващи гориво" масла - Energy Conserving.
Тъй наречени "спестяващи ресурси" масла - Resource Conserving, могат да бъдат API Service Category SN SAE 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 and 10W-30
API Service Category SN with Resource Conserving и ILSAC GF-5 са братя близнаци.
ILSAC GF-1, GF-2, GF-3 и GF-4 са остарели и недействащи. Единствено ILSAC GF-5 е в сила.
Resource Conserving = Energy Conserving (fuel economy) + emission system and turbocharger protection, and compatibility with ethanol-containing fuel up to E85.
Маслата с надпис на етикета, напр., API SL но без
API Service Symbol не са сертифицирани и бог знае дали отговарят на стандарта. В България все още не съм видял една туба масло с API Service Symbol, защо производителите не си сертифицират маслата по API? или защо в България не се продават сертифицирани масла?, въпросите са реторични, всеки сам да си отговори.
Какво масло да използвам?
В английския вариант на Owner's manual пише:
Gasoline engine
Use API grade SH, "Energy-Conserving II" or SJ, "Energy-Conserving" multigrade engine oil or ILSAC multigrade engine oil.
В българския вариант на "Инструкция за експлоатация" пише:
Експлоатационен клас на маслото: Масло API клас SH, енергоспестяващо II, или SJ енергоспестяващо многофункционално моторно масло, или многофункционално моторно масло ILSAC.
В Мaintenance schedule - General 10,000 km, Includes updates until MARCH '08 дава да се използва API: SJ, SL ILSAC.
Нито дума за ACEA класове. За бензиновите двигатели, Toyota не се интересува от ACEA, макар че членува в нея.. Тогава, защо да се съобразявам с тях??
Ето един пример за объркана работа:
CASTROL EDGE 0W-40 A3/B4 - отговаря на ACEA A3/B3, A3/B4, API SN/CF.
CASTROL EDGE 5W-40 - отговаря на ACEA C3, API SN.
Какво излиза? API SN се спогажда хем с ACEA A3/B3, A3/B4, хем с ACEA C3!!??
Голяма бъркотия!!!