АСК - Как да използваме Автоматична Скоростна Кутия
По правило, едни от честите причини за повреда на автоматичната скоростна кутия (АСК) са некорекното използване и поддръжка. След стартиране на двигателя, необходимо е и АСК да се приведе в работно състояние, като преди всичко е наложително да изчакаме малък период от време преди да потеглим. И така, нека да преминем към темата: управление на автомобил с АСК.
1. Позиция "P" (Parking). Паркинг режим
2. Позиция "N" (Neutral). Неутрален.
3. Позиция "R" (Reverse). Задна предавка.
4. Позиция "D" (Drive). Движение напред. Основен режим на работа на АСК.
5. Режим OVERDRIVE.
6. Как правилно да започнем движение с автомобила с АСК? 7. Как да теглим автомобил с АСК? 8. Може ли да превключваме скоростите на АСК по време на движение?
9. Допълнителни режими на работа на АСК
10. Адаптивен режим на работа на АСК. Адаптация.
11. Какво представлява TipTronic?
Управление на АСК
Позиция Р (Park) — паркинг режим.
Този режим се избира при продължителен престой на автомобила. В това положение в АСК е блокиран изходящия вал, поради което е невъзможно движението на автомобила. Блокирани са водещите колела като блокировката не е свързана с ръчната спирачка и се намира вътре в самата скоростна кутия. Стартирането на двигателя в този режим е разрешено.
Нужно ли е да използваме в спряло положение ръчната спирачка?
На равни участъци, при изправна АСК, блокировката на изходящия вал на АСК е напълно достатъчна . При паркиране в наклон е желателно използването на ръчната спирачка. В този случай първо е нужно да задействаме ръчната спирачка и чак след това да поставим лоста в позиция Р. Така се предотвратява допълнителното натоварване на механизма за блокиране на изходящия вал.
Позиция N (Neutral) — неутрален режим.
В този режим предавките не са зацепени и поради изключения механизъм за блокиране на изходящия вал може да придвижим автомобила. Стартирането на двигателя също е разрешено.
Режим N се използва при теглене на автомобила на къси разстояния, а също и при непродължителни спирания.
Някои водачи веднага си задават въпроса: Нужно ли е на светофар да превключим на N ? Е, нали затова управляваме автомобил с АСК? За да боравим по-малко със скоростния лост...
Позиция R (Reverse) — задна предавка.
Опитването да включите позиция R по време на движение напред неизбежно ще доведе до някаква авария в АСК и другите предаващи движението елементи от автомобила (в автомобилите, в чиито трансмисии отсъства съответната блокировка, е строго противопоказно преди пълното спиране на движението да се включва позиция R). Освен това е невъзможно стартирането на двигателя, докато лоста на скоростната кутия е в положение R.
Позиция D (Drive) — основен режим за движение напред.
В този режим се извършва автоматично превключване на всички предавки на АСК. Именно този режим се препоръчва в обичайни условия на движение.
Позиция 3
(Цифра 3 не е налична при всички модели автомобили) — трите първи предавки са налични по време на движение. Този активен режим е препоръчително да се използва в условията на движение по път с чести спускания и изкачвания, като при това се получава по-голямо натоварване на двигателя.
Позиция 2
(Цифра 2 на лоста на АСК) — в този режим са активни за използване само 1-ва и 2-ра предавки. Най добре подхожда при движение по планински и стръмни пътни участъци. Забранено от управлението на АСК е превключването на 3-та и 4-та предавки. Позиция 1 (L или Low) — ниска предавка. В този режим е разрешено, от управлението на АСК, единствено движение на 1-ва предавка. В този режим е изключително ефективно използването на спирателните и тяговите сили на двигателя, като към водещите колелета се предава максимален въртящ момент. Използва се в условията на много тежки пътни условия .
Overdrive (O/D)
При някои модели АСК върху скоростния лост е разположен бутон с надпис O/D (Оverdrive), служещ за автоматично превключване на 3-та предавка в скоростната кутия. При него обичайно изключено положение, скоростната кутия превключва автоматично всички предавки, но при неговото включване автоматично се изключва последната, четвърта предавка. Състоянието на бутона се следи посредством контролна лампа на таблото / OD off / . Обикновено, при наличие на бутона не е налична позиция 3 на скоростния лост, която автоматично се избира при неговото задействане. Как правилно да започнем движение с автомобила, оборудван с АСК?